گروه زبان و ادبیات فارسی استان کردستان
کۆڕی زمان و ئەدەبی فارسی پارێزگای کوردستان(دایەرەی فێرکاری و پەروەردە کردن)
درباره وبلاگ


وقتی رمانی را برمی دارید بخوانید، مطمئنید که خیالی است اما وقتی یک سیاستمدار حرف می زند ادعا می کند که خیالی حرف نمی زند. سیاستمداران هم مثل نویسنده ها به خوبی می دانند که راحت می شود واقعیت ها را تغییر داد. می شود آن ها را تغییر داد یا شکلشان را عوض کرد. به هر شکل ممکنی. هر دو این قضیه را به خوبی می دانند و به همین خاطر است که همیشه سیاستمدارها و داستان نویس ها آبشان از یک جوی نمی رود. ص. 78
کتاب دوازده به علاوه یک( منبع آزمون آنلاین کتابخوانی سال 1398

مدیر وبلاگ : گروه زبان و ادبیات فارسی استان کردستان
   
سؤالات ادبیات کنکور 1398  (  بخش چهارم) 
    

سؤالات ادبیات کنکور 1398  (  بخش چهارم) 

 

6-    در همۀ ابیات شاعر تواضع و فروتنی را امری پسندیده می داند، به جز:                                 ( گروه عاوم تجربی)

الف)  تواضع مرد را دارد گرامی                                     ز کبر آید بدی در نیک نامی

ب) تواضع بود با بزرگان ادب                                          بود با فرومایگان مسکنت

ج) اگر زیردستی بیفتد رواست                                        زبردست افتاده مرد خداست

د) نیامیزند با هم مردمان  از نخوت دولت                         پس از افتادگی ازهم جدایی نیست یاران را

جواب صحیح گزینه ب- در همه گزینه ها از مفید بودن تواضع می گوید اما در گزینه دوم آن را به دو بخش تقسیم نموده و در مصراع دوم گفته چنانچه با فرومایگان تواضع کنی مایه مسکنت( تهیدستی و بینوایی ) می شود. نتیجه می گیریم در چنین مواردی تواضع امری پسندیده نیست.

7-    نقش واژه های مشخص شده در بیت زیر، کدام است؟                                                                  ( گروه هنر)

در هوای گل روی تو بود خواجو را                        هم نفس  بلبل شب خیز خوش الحان همه شب

 

الف) مضاف الیه، مفعول، مسند، نهاد                                  ب) مضاف الیه، مضاف الیه، مسند، نهاد

ج) مضاف الیه، مفعول، نهاد،  مسند                                    د) متمّم، مضاف الیه،  نهاد، مسند

برای رسیدن به جواب بهتر است اوّل بیت را از شیوه بلاغی خارج نموده، سپس نقش دستوری واژه ها را بنویسیم.

بلبل ( نهاد) شب خیز خوش الحان همه شب در هوای گل( مضاف الیه) روی تو هم نفس( مسند)  خواجو ( مضاف الیه)  بود.

جواب صحیح گزینه ب خواهد بود.

 

8-در کدام بیت غلط املایی وجود دارد؟                                                                      ( گروه عاوم انسانی)

الف)  زهی ستوده خصالی که بر تو می زیبد                 به جمع حور و پری دعوی حیا کردن

ب) یکی شیر شرزه به چنگال تیز                                  ز جنگش کجا خواستی رستخیز

ج) و گر به خواست وی آید همی گناه از ما                  نه ایم عاصی بل نیک و خوب کرداریم

د) گر ناقه را نه نالۀ مجنون شدی حُدی                        کی می ربود از کف لیلی زمام را

گزینه صحیح : ب

رستخیز خاستن( برپاشدن) است نه خواستن.

9-در همۀ ابیات واژه ای یافت می شود که ( هم آوا) دارد؛ به جز:                               ( گروه عاوم انسانی)

الف)  کدامین طالع این امداد کرده است                  که شاه از مستمندان یاد کرده است

ب) اگر در هم شوی بس ناصواب است                    نه جرم تشنه و نه جرم آب است

ج)تفرج را سوی سرو و سمن شد                            گلستانی به تاراج چمن شد

د) اسیر محنت ایام بودن                                           به کام دشمنان ناکام بودن

گزینه صحیح : الف

در گزینه ب صواب/ ثواب

در گزینه ج سمن/ ثمن

در گزینه د اسیر/ اثیر

 

10- در کدام گروه­واژه ها غلط املایی وجود دارد؟                                                       ( گروه عاوم انسانی)

 

الف) صنف و گونه، افراط و تفریط، محوّطه و صحن

ب) سترگ و عظیم، حلقه و طوق، تلبیس و نیرنگ

ج) متلألی و درخشان، هرب و نزاع، خوالیگر و طبّاخ

د)  ثقت و اعتماد، طاعنان و عیب حویان، تلّمذ و شاگردی

گزینه صحیح : ج- هرب با املای حرب( جنگ) درست است. چون با نزاع به معنای جنگ در یک گروه آمده است.

 

 

11- هر دو آزایۀ مقابل کدام بیت درست است؟                                                               ( گروه عاوم انسانی)

 

الف)  پیمانۀ حیاتم پر شد فغان که نتوان                    پیمان ازو گرفتن، پیوند ازو بریدن ( حسن تعلیل- جناس)

ب)برخیز تا به پای شود روز رستخیز                        وانگه ببین شهید غمت در چه حالت است( تلمیح- ایهام)

ج) شد چمن انجمن از بوی خوشش پنداری             که سمن در بغل و گل به گریبان دارد( جناس- حس آمیزی)

د) اسباب پریشانی جمع است برای من                      جمعیّت اگر خواهی زان طرّه پریشان باش(  پارادوکس- مجاز)

گزینه صحیح: د

چون از پریشانی، جمعیّت خواست پارادوکس است.

طره که بخشی از مو/ موی پیشانی است در معنای مجازی به کار رفته است.

در گزینه الف میان پیمان و پیمانه جناس وجود دارد اما حسن تعلیل ندارد.

در گزینه ب تلمیح وجود دارد اما ایهام ندارد.

در گزینه ج میان چمن و سمن جناس وجود دارد اما حس آمیزی ندارد.

 

12-  در کدام بیت حذف فعل وجود ندارد؟                                                                     ( گروه عاوم ریاضی)

 

الف) گر بر وجود عاشق صادق ننهد تیغ                                گوید بکش که مال سبیل است و جان فدا

ب) تو چه ارمغانی آری که به دوستان فرستی                          چه از این به ارمغانی که تو خویشتن بیابی

ج) گوش بر ناله بلبل کن و بلبل بگذار                                    تا نگوید سخن از سعدی شیرازی به

د) هرگز آن دل بنمیرد که تو جانش باشی                               نیکبخت آن که تو در هر دو جهانش باشی

گزینه صحیح: ج

درست است که وازه به( بهتر) وجود دارد اما جمله این گونه است» تا بهتر سخن نگوید. پس فعل محذوف ندارد.

در گزینه الف  فعل می کنم در ادامه جان فدا.

در گزینه ب است در ( چه ارمغانی بهتر از این است.)

در گزینه د فعل است در نیکبخت آن است.





نوع مطلب : سوالات کنکور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 آبان 1398 11:22 بعد از ظهر
سپاس


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات