گروه زبان و ادبیات فارسی استان کردستان
کۆڕی زمان و ئەدەبی فارسی پارێزگای کوردستان(دایەرەی فێرکاری و پەروەردە کردن)
درباره وبلاگ


وقتی رمانی را برمی دارید بخوانید، مطمئنید که خیالی است اما وقتی یک سیاستمدار حرف می زند ادعا می کند که خیالی حرف نمی زند. سیاستمداران هم مثل نویسنده ها به خوبی می دانند که راحت می شود واقعیت ها را تغییر داد. می شود آن ها را تغییر داد یا شکلشان را عوض کرد. به هر شکل ممکنی. هر دو این قضیه را به خوبی می دانند و به همین خاطر است که همیشه سیاستمدارها و داستان نویس ها آبشان از یک جوی نمی رود. ص. 78
کتاب دوازده به علاوه یک( منبع آزمون آنلاین کتابخوانی سال 1398

مدیر وبلاگ : گروه زبان و ادبیات فارسی استان کردستان

سؤالات ادبیّات کنکور 1398( بخش پنجم)   
در ادامه مطلب   
              

 

سؤالات ادبیّات کنکور 1398                       ( بخش پنجم)

 

13- آرایه های مقابل همۀ ابیات درست است؛ به جز:                                                            ( گروه هنر)

الف)  این عالم پرشور که آرام ندارد                    از دامن صحرای تو یک موج سراب است ( تشبیه، مجاز)

ب) از نرگس بیمار بود تازگی حسن                    معموری آفاق ز دلهای خراب است  ( تناقض، استعاره)

ج) در دل فکند شور جزا گریۀ تلخش                 از آتش رخسار تو هر دل که کباب است(حس آمیزی، ایهام تناسب)

د) مجنون چه کند، مست نگردد، که در این دشت          هر موج سرابی که بود موج شراب است(  تلمیح، جناس)

جواب صحیح گزینه الف است.

در این گزینه دامن صحرا استعاره مکنیه است اما مجاز ندارد. شاید داوطلبی با دیدن عالم( دنیا) ذهنش به طرف مجاز( به علاقه  محلیه) برود.

در گزینه ب نرگس استعاره از چشم /   با دل خراب آفاق را معمور و آباد کردن تناقض است.

در گزینه ج شور  هم به معنای هیجان است و هم دستگاهی در موسیقی / گریه تلخ هم حس آمیزی دارد.

در گزینه د اشاره به داستان مجنون تلمیح دارد و میان واژهه ای شرای و سراب هم جناس دیده می شود.

 

 

14- با توجّه به متن زیر، کدام گزینه غلط است؟                                                                              ( گروه هنر)

« نوجوانی میان بالا با بر و بازویی خوش تراش و رعنا، سواربر اسبی سینه فراخ پیشاپیش سپاه خود، دروازه های غربی تهران را با هیجان و شور بسیار به قصد تبریز پشت سر می گذاشت.»

الف)  در متن سه نقش تبعی ( معطوف) آمده است.

ب) اجزای تشکیل دهندۀ عبارت« نهاد+ مفعول+ فعل» است.

ج) در کل متن حذف فعل به قرینۀ معنوی دو بار یافت می شود.

د) نقش« سوار بر اسبی سینه فراخ» و « پیشاپیش سپاه خود» هر دو قیدی است.

گزینه صحیح ج است و حذفی در جمله صورت نگرفته است.

گزینه الف : در عبارت سه دفعه( و عطف) به کار رفته است در ترکیبات( بر و بازو/ خوش تراش و رعنا/ هیجان و شور)

گزینه ب: چون فعل جمله( پشت سر می گذاشت) است و می پرسیم چه چیزی را پشت سر گذاشت جمله به مفعول نیاز دارد. اصل این جمله اینگونه بوده است:( نوجوانی تهران را پشت سر میگذاشت.)

گزینه د: با توجه به توضیحات گزینه ب مشخص می شود که این دو گروه قید هستند.

15- در کدام گزینه هر دو بیت، قرابت مفهومی دارند؟                                                                    ( گروه هنر)

الف) دل چو از پیر خرد نقل معانی می کرد               عشق می گفت به شرح آنچه بر او مشکل بود

ب) ز دل زبانۀ آتش که در دهان من است              به شرح داغ دل آتشین زبان من است

ج) فعل آلوده گوهر آلاید            از خم سرکه، سرکه پالاید

د) اگر آلوده شد گوهر به یک ننگ          نشوید آب صد دریا از او رنگ

1)      الف، ب                        2) الف، د                                      3) ب، ج                                   4) ج، د

در گزینه الف تکیه بر برتری عشق بر عقل است.

در گزینه ب صحبت از این است که زبان آتشین شاعر گویای دل اتشین و داعدار شاعر است.

در گزینه ج می گوید از خم سرکه، سرکه بیرون می آید.( انچه میبینیم بیانگر درون آن است)

در گزینه د اگر گوهری آلوده شد دیگر پاک نمی گرد.

با دقت در مفاهیم هر یک از گزینه ها می توان فهمید گزینه های ب و ج ( گزینه 3 در پاسخ ها) با هم مشترک هستند چون هر دو از یک پدید سخن می گویند.

 





نوع مطلب : سوالات کنکور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات